4-Xtremes – Deel 24: Verstekelingen en behouden overtocht

Serie: 4-Xtremes – The World Tour

In het nauw in het zuiden – eenzaam in het noorden.

Algerije en Libië sluiten de grenzen: Andrea en Mike zijn weer in Europa. En ontdekken Sicilië van een geheel nieuwe kant.

De afgelopen weken hebben we zoveel meegemaakt dat we foto's en markeringen op de kaart nodig hebben om ons alles te herinneren. De belangrijkste gebeurtenis hebben we ook zonder geheugensteuntje paraat: we zijn weer in Europa, op Sicilië.

We wisten dat het moeilijk zou zijn om vanuit Tunesië verder te komen. De grenzen van buurland Algerije aan de westkant waren tot voor kort gesloten vanwege corona. En om aan de oostkant crisisland Libië te doorkruisen is een hachelijke onderneming, maar we wilden toch een poging wagen. Bij diverse instanties probeerden we een transitvisum te bemachtigen – zonder zelfs maar een antwoord te krijgen.

Uitnodiging voor de iftar.

Zo bleef ons niet anders over dan de terugtocht naar Italië. De terugreis van Djerba naar Tunis leverde ons nog wel geweldige indrukken op. Bijvoorbeeld in Matmata. Het Berberdorp herbergt eeuwenoude grotwoningen, waarvan er één als filmlocatie voor “Star Wars” heeft gediend – misschien herinneren jullie je dat we er daarvan al een paar hebben bezichtigd.

In Matmata stuiten Mike en Andrea opnieuw op een filmlocatie van “Star Wars” …
… en zijn ze weg van de plaats …
… met zijn levendige cultuur.
Hoogtepunt: de uitnodiging voor de iftar – de nachtelijke maaltijd tijdens de ramadan.

We kampeerden pal naast de moskee. Het was magisch toen we bij zonsondergang over de woongrotten wandelden en het avondgebed van de imam klonk. Dat was nog niet alles: de eigenaar van de kleine camping nodigde ons uit voor de iftar – de maaltijd die moslims tijdens de ramadan na zonsondergang nuttigen. Tevreden en met volle magen sliepen we diep en vast. Tot we de volgende ochtend om 4.00 uur weer door de imam werden gewekt.

Volgende station: het bijna 1.800 jaar oude amfitheater van El Djem, dat ooit plaats bood aan 35.000 toeschouwers. In de wanden waren overal Arabische en Latijnse namen gekerfd – soms met een datum of jaartal.

Plaats voor 35.000 toeschouwers en 1.800 jaar oud: het amfitheater van El Djem.

Water blijft schaars.

Het spreekt voor zich dat drinkwater in een kurkdroog land als Tunesië kostbaar is. Vaak was er zelfs bij de dun gezaaide waterpunten geen bruikbaar vocht te krijgen. Tegenover het hoge zoutgehalte stond zelfs onze vijftraps filtering machteloos. Daarom begonnen we altijd zo’n twee of drie dagen voordat de voorraad op zou raken al uit te kijken naar een bron.

Zeven enerverende uren.

Maar de echte uitdaging stond ons te wachten voor de overtocht naar Italië. En daarmee bedoelen we niet de coronatests en het certificaat van de dierenarts voor onze hond Aimée. Nee, de beproeving zit in de zeven uur wachttijd tot het vertrek van de veerboot, dat voor 23.00 uur gepland staat.

Al op de parkeerplaats voor het loket hangen jongeren rond. Zo mooi Tunesië voor bezoekers ook is, voor veel jonge inwoners biedt het land geen perspectief. Daarom doen ze een poging om als verstekeling Europa in te komen. Na zonsondergang probeert een jongen in te breken via het luik van onze opbergruimte. We zien hem op tijd.

Voor de toegang tot het haventerrein vormt zich een file – in een amper verlichte straat. Hier wachten hele groepen op hun kans. Ze proberen bij elke bestelwagen of vrachtwagen onder het voertuig of op het dak te klimmen. Totdat de stoet zich weer in beweging zet, patrouilleert Mike en hij betrapt nog twee jongeren die onder de Axor zijn gekropen.

Eindelijk op de veerboot.

In de haven stappen we uit voor een laatste check. Er blijkt toch nog een jongen op ons dak verstopt te zitten. De grensbeambten staan passief toe te kijken en laten alles over aan de veermaatschappij. Het is 2.00 uur als de veerboot afvaart. Tien uur later zijn we in Palermo. De supervriendelijke douaniers vinden onze Axor geweldig en maken foto’s. Even overleggen is genoeg voor de afspraak dat we de zelfquarantaine in onze vrachtwagen mogen doorbrengen.

Eindelijk op Sicilië!

We zijn meteen gecharmeerd van het ruige landschap van Sicilië met zijn bloeiende weiden. Op een strand hebben we een paar dagen nodig om al het woestijnzand uit het voertuig te krijgen. Daarna bezoeken we het natuurpark Zingaro, het laatste ongerepte stuk kust van het eiland.

Italië van zijn beste kant.

We slenteren door het beroemde en desondanks vrijwel uitgestorven dorpje Erice en kopen in de enige winkel die open is typisch Siciliaanse zoetigheden. Terug aan de kust bezochten we de zoutpannen van Marsala en de trapvormige rotsen Scala dei Turchi. Voor zonsondergang wandelen we door de steegjes van het bergdorp Ragusa en genieten van een pizza.

Onze navigatievaardigheden worden op de proef gesteld: het is niet eenvoudig om door de dorpjes heen te komen. De combinatie van uitstekende balkons, airconditionings en geparkeerde auto's brengt ons aan het zweten. Gelukkig is onze Axor weer wendbaar genoeg. Een geheel andere ervaring is de weidsheid die we nu om ons heen hebben: we staan bovenaan een kloof en kunnen vanaf deze plek ook wandeltochten maken. We laten de indrukken van de afgelopen weken bezinken – en wat onze volgende bestemming is, blijft voor jullie nog even een verrassing.

Ragusa in het zuidoosten van Sicilië.

4-Xtremes – The World Tour.

Een reis die haar gelijke niet kent.

Drie jaar zijn Andrea en Mike Kammermann met hun Axor op pad. "4-Xtremes– The World Tour" luidt het motto van de reis, waaraan de twee Zwitsers medio 2020 zijn begonnen – en waaraan ze de RoadStars-community laten deelnemen! Blijf up-to-date en mis geen enkele adembenemende bestemming die het avontuurlijke koppel aandoet.

De actuele delen van de serie '4-Xtremes – The World Tour' kunt u hier vinden.

Het verloop van de reis voor de overtocht naar Zuid-Amerika kunt u hier vinden.