Andrea og Mike afslutter deres ekstremtur. Og er allerede tilbage på vejene igen – del 13

Serie: 4-Xtremes

Forlængelse.

Efter en afsluttende Balkan-etape – og et møde med RoadStars-teamet – vender Kammermann-parret tilbage til Schweiz. Men ikke i lang tid! Del 13 af vores serie.

Denne sidste 4-Xtremes-beretning sender vi fra Tyskland. Mere præcist fra en parkeringsplads ved Neckar-flodens bred et sted mellem Stuttgart og Heidelberg. Hvis man kaster et blik på kortet lidt længere nede, kan man konstatere, at vi dermed har afveget fra vores rute. Det passer på en eller anden måde til forløbet af vores rejse, som jo heller ikke gik helt, som vi oprindeligt havde planlagt. Men lad os tage tingene i den rigtige rækkefølge.

Den sidste måned af vores rejse af knap et års varighed bød på nogle nedture – men også nogle virkelig skønne øjeblikke. Mindre behageligt var det først og fremmest, at det blev sværere og sværere at finde steder at parkere natten over, jo tættere vi kom på Schweiz. Det blev hele tiden mere »trangt«, og stadigt flere hegn forhindrede os i at komme frem til de smukke pladser. I Serbien, som vi meldte os fra i sidste måned, tilbragte vi den sidste nat på en gammel vej over et pas, og sådan gik det videre til nabolandet Bosnien-Hercegovina. Der blev vi ofte nødt til at nøjes med parkeringspladser på biveje.

Bobbane, basar og minaret: I Bosnien-Hercegovina havde Kammermann-parret igen lejlighed til omfattende sightseeing – og til ture på helt smalle veje.

Gåtur på den forladte bobbane.

Inden hovedstaden Sarajevo snoede vi os over smalle bjergveje, indtil vi nåede et helt specielt udflugtsmål: den forladte bobbane fra de olympiske vinterlege i 1984. Heldigvis var der stort set ingen trafik, så det var sjovt at køre. Vi mødte kun et par bønder, som vinkede venligt til os. I sådanne øjeblikke følte vi, at det var lidt upassende at køre rundt i en militærgrøn lastbil, for det er jo ikke længe siden, at dette land oplevede en forfærdelig krig. Men det var alligevel en fantastisk oplevelse at gå ned ad bobbanen, som er dekoreret med graffiti – og prustende opad igen.

Derfra gik turen videre ned ad bjerget i Axor'en og ind i centrum af Sarajevo. Basaren i byen mindede os virkelig meget om vores tid i Tyrkiet og Iran, som kun ligger et par måneder tilbage. I Sarajevo sætter krigen også stadig tydelige spor: Der er stadig skudhuller i mange bygninger. Tid til at forlade byen. Ad turistruten nåede vi frem til Mostar og Kravica-vandfaldene.

Filmoptagelser på øen Krk.

I Kroatien gjorde vi stop ved stranden. I flere dage holdt vi på en landtange. På den ene side havde vi en flod, som forsynede os med frisk vand, og på den anden side en rolig bugt med herligt, klart vand, helt typisk for den kroatiske Adriaterhavskyst.

På øen Krk fandt vi også en skøn plads til at slå lejr: i et forladt stenbrud, atter direkte ned til vandet – og lige bag os havde vi den kæmpestore bro, som forbinder øen med fastlandet. På dette sted mødtes vi også med RoadStars-teamet for at lade vores rejse passere revy i en film. I to dage kørte vi sammen rundt på øen for at lave optagelser på mange forskellige steder.

Ingen lyst til at afslutte eventyret.

Efter filmoptagelserne var det så langt om længe tid til – via Slovenien og Italien – at sætte kurs mod Schweiz. Men helt ærligt forsøgte vi at udsætte hjemrejsen så længe som muligt. Selvfølgelig glædede vi os til at se vores familie og venner igen efter et helt år. Men samtidig ønskede vi ikke, at eventyret skulle slutte.

Derfor kørte vi også lige langs hele Istriens kyst og nød varmen og den salte havluft. I Slovenien fandt vi også et sted at overnatte, selvom vi kun skulle køre et ganske kort stykke gennem landet på vej til Italien, som vi snildt kunne have klaret på en time.

Næsten 47.000 kilometer bag os.

Men til sidst kunne vi ikke trække det ud længere og krydsede grænsen til Schweiz ved Chiasso. Vi fik vores CPD-carnet, som vi havde haft brug for til at indføre vores Axor i mange af vores rejselande, stemplet ugyldigt – og blev budt velkommen af et vidunderligt smukt bjergpanorama. Sådan rigtigt typisk Schweiz. Vores første mål var Walensøen sydøst for Zürich. Sidste år ved den officielle start på vores rejse satte vi kilometertælleren på nul her. Standen ved den officielle afslutning: 46.968 kilometer.

Det er forøvrigt helt bevidst, at vi ikke skriver, at vi kørte »hjem«. For vi havde jo vores hjem med os hele tiden. De første to uger stod der en masse god mad med venner og familie på programmet. Heldigvis måtte vi parkere hos nogle venner. Så var vi ikke hele tiden nødt til at finde nye steder, hvor det var tilladt at overnatte.

Modtagelse med bjergpanorama og nyt opbrud: Efter blot to uger i Schweiz brød Andrea og Mike op igen – indtil videre mod et ukendt mål.

Selvfølgelig virkede alle steder bekendte, men alligevel føltes det anderledes end før rejsen. Det var mærkeligt at høre andre mennesker tale schweizertysk igen. Vi skulle passe på, hvad vi gik og sagde offentligt – for pludselig kunne alle jo forstå os igen. Mange ting virkede voldsomt dyre, og ved indkøbene blev vi overvældet af udbuddet.

Når hjulene ruller, er verden i orden.

Og så efter to uger besluttede vi os for at tage afsted igen. Oprindeligt ville vi først have sat kursen mod Holland i juni for at aflægge et besøg hos vores opbygningsproducent. I stedet besluttede vi bare at køre afsted og se os lidt omkring i Tyskland først. Vores første mål var Stuttgart – og Mercedes-Benz museet. Vi måtte endda parkere Axor'en direkte foran bygningen, mens vi kiggede på udstillingen. Og nu holder vi så ved Neckar, endelig alene igen efter noget, der føles som meget lang tid, og tænker tilbage på rejsen.

Det sidste år er fløjet afsted. Vi har oplevet og set så meget… Det bliver vi nogle gange først bevidste om, når vi kigger på billederne eller læser vores egne beretninger. Nogle af eventyrene blev faktisk først til et eventyr efterfølgende – når vi fortalte vores venner om dem over en aperitif. Under turen var selv vanskelige situationer som de tvungne omveje ganske enkelt hverdag, som vi forsøgte at mestre så godt som muligt.

Vi har lært ekstremt meget – og det har bare i endnu højere grad vækket lysten til at udforske verden yderligere. Vi har ikke nogen konkrete fremtidsplaner endnu, og det gør os da en smule ængstelige. Vores ideelle scenario ville være at kombinere arbejde og rejse på en eller anden måde. Kun én ting er sikker: Uanset om vores næste mål bliver lige så eksotiske eller udfordrende som de forgangne måneder, så ved vi, at når hjulene ruller, er vores verden i orden.