4-Xtremes – Deel 14: Veelbewogen jaarwisseling voor Mike en Andrea

Serie: 4-Xtremes – The World Tour

Wankelend over de grens naar het nieuwe jaar.

Donderslagen, diepe kuilen, strenge grenswachters: Tussen de Adriatische Zee en de Zwarte Zee trotseren de Kammermanns verschillende valkuilen. Met één belangrijke uitzondering.

Op de straten van Montenegro: De Kammermanns doorkruisten het kleine land in de zuidelijke Balkan in een hoog tempo.

Als je lang genoeg reist, tel je uiteindelijk alleen nog die landen waar je niet inkomt. Beweerde een vriend van ons eens. Naar dit principe zouden wij dus beginners zijn. Maar er is een land aan wiens grens we nu voor de tweede keer pech hadden. Welk land is dat? Wij verklappen het hieronder.

Eind vorig jaar hebben we een aantal weken in Kroatië doorgebracht. We reden slechts korte afstanden per dag en zagen onderweg vele dorpen, die vermoedelijk verlaten waren tijdens de oorlog in de jaren '90. Gelukkig zijn er echter meer plekken in Kroatië die niet verwijzen naar die donkere jaren. Wij waren zeer onder de indruk van het klooster Visovac. Het ligt niet ver van de kustplaats Šibenik op een eilandje in het Nationale Park Krka.

Gedwongen pauze in Split.

In Split was het weer zo ver: Gedwongen pauze!Een zijlamp van de Axor had de geest opgegeven – en het in Zwitserland bestelde reserveonderdeel lag al enkele dagen bij de douane. Omdat we vanwege het grijze weer niet op onze zonnepanelen konden rekenen, gingen we naar een camping met een goede stroomvoorziening en gebruikten we de tijd daar voor verdere reisplanning. Daarnaast hebben we het indrukwekkende oude centrum van Split bezocht. Toen het pakket met de koplamp eindelijk aankwam, waren we toch blij.

Met volle accu's en watertanks gingen we verder langs de kust naar het zuidoosten. Kort voor Dubrovnik passeer je enkele kilometers het grondgebied van Bosnië-Herzegovina, dat hier tot aan de Adriatische Zee reikt. Normaal gesproken ben je dan na een paar minuten weer in Kroatië. Maar deze keer zaten we bijna twee uur vast in de fille: Een feestdag! We haalden een paar snacks en aten die in de cabine, terwijl we achter de ruit genoten van de heerlijk warme zon.

Lost places in de buurt van Dubrovnik.

In Dubrovnik aangekomen, merkten we dat Aimée niet goed in orde was. Tijdens de nacht moesten we haar bijna elk uur uitlaten, omdat ze diarree had. Was de hitte tijdens de file te veel voor onze oude dame geweest? De volgende ochtend ging het nog steeds niet beter met Aimée. Daarom ben ik - Andrea - alleen op weg gegaan naar het historische Dubrovnik. Het verkennen van deze prachtige stad op een zondagochtend in december zonder andere toeristen was een geweldige ervaring.

Ten zuiden van Dubrovnik konden we ons uitleven in de fascinatie voor 'lost places'.We ontdekten verlaten hotels uit de tijd dat Joegoslavië nog bestond: drie betonnen gebouwen en in het midden daarvan een gebouw dat ooit erg mooi was geweest en nog steeds een zekere charme uitstraalt, ondanks de oorlogssporen in de gevel.

Onderweg in Kroatië: De oude stadscentra van Dubrovnik en Split zijn zelfs in de, naar men zegt, grijze maand december een bezoek waard.

Rust in de bergen.

Gelukkig knallen ze in Kroatië vandaag de dag alleen nog maar met vuurwerk. Maar dit begint al enkele dagen voor Oud en Nieuw. Omdat dit stressig was voor Aimée, brachten we enkele nachten door in de bergen achter Dubrovnik. Hier bleef het stil en onze teef herstelde eindelijk.

Vanuit het zuiden van Kroatië kun je Griekenland vrij snel bereiken via Montenegro en Albanië. Op dat moment was de grens tussen Albanië en Griekenland echter gesloten voor toeristen. Daarom besloten we om via Montenegro, Servië en Bulgarije verder naar Turkije te reizen. In Montenegro was het weer extreem slecht, er lag sneeuw in de bergen. We reden dus non-stop naar de grensovergang met Servië, overnachtten op een parkeerplaats en maakten ons 's morgens klaar om de grens te passeren.

Materiële schade in Servië.

Helaas namen de grenswachters hun werk zeer serieus. Elk vak, elke specerij, elke medicijn: Ze keken alles minitieus door en openden zelfs de afdekkingen van de kabelbomen! Steeds weer stelden de agenten ons apart van elkaar dezelfde vragen over drugs. Daarom al dat gedoe!We hebben alles bereidwillig laten zien en uitgelegd, waarna ze het na twee uur opgaven.

We hadden toen nog maar tien uur om de bijna 350 kilometer naar de Bulgaarse grens af te leggen. Voor een langere doorreis zouden we negatieve Coronatests nodig hebben gehad. Tot de volgende snelweg moesten we een behoorlijke afstand overbruggen op wegen die net breed genoeg zijn voor twee vrachtwagens om elkaar te passeren. Mocht je dan een kuil op je weghelft overzien, volgt er een luide knal. Gelukkig kostte het ons alleen een zijspiegel. Na zoveel kilometers zonder ongevalsschade, moet zoiets op een gegeven moment wel een keer gebeuren.

Meer dan alleen een noodoplossing: In Bulgarije, dat oorspronkelijk niet op de route lag, ontdekten de Kammermanns prachtige kloosters en afgelegen stranden.

Een domper aan de grens.

In Bulgarije reden we richting zuiden, bezochten we de prachtige kloosters van Rila en Batschkowo – en verder naar de grens met Turkije. Jullie weten misschien nog wel dat Mike tijdens onze laatste tour niet nogmaals mocht inreizen van de douane. Des te meer keken we uit naar warmte en onontdekte plaatsen. Vooral omdat het Turkse consulaat in Zwitserland ons had verzekerd dat het inreisverbod op dat moment slechts geldig was tot juli 2020.

Je kunt wel raden wat er nu komt. Precies... we werden weer teruggestuurd. De grenswachter stond erop dat de sluiting tot volgend jaar juli zou duren. Er bleef ons geen andere keuze dan terug te keren. Wij hebben onmiddellijk contact opgenomen met de Turkse consulaten in de Bulgaarse hoofdstad Sofia en in Zwitserland en met het Bureau voor Vreemdelingenzaken in Ankara. Wij wachten nog steeds op antwoord.

Daarom is dit verslag aan de Bulgaarse Zwarte Zeekust geschreven. Hier hopen we op een positieve beslissing van de autoriteiten en doen we aan 'beach hopping'. Dit was weliswaar niet gepland, maar er is niets mis met een paar rustige dagen met lange strandwandelingen.

4-Xtremes – The World Tour.

Een reis zoals geen ander.

Andrea en Mike Kammermann zijn al drie jaar onderweg met hun Axor. "4-Xtremes - The World Tour" is het motto van de reis die de twee Zwitsers medio 2020 zijn begonnen – en die ze delen met de RoadStars-community! Blijf op de hoogte en mis niets van de adembenemende bestemmingen die het avontuurlijke koppel aandoet.

De actuele afleveringen van de serie '4-Xtremes – The World Tour' vindt u hier.

Het verloop van de reis voor de overtocht naar Zuid-Amerika vindt u hier.