4-Xtremes – Deel 20: Klaar! De Kammermanns bereiken Afrika

Reeks: 4-Xtremes – The World Tour

Hello Africa!

Andrea en Mike zijn klaar om met hun Axor het Afrikaanse continent te verkennen. We beginnen aan het meest noordelijke punt van Tunesië. Maar hoe zijn ze over de Middellandse Zee geraakt? Lees het hier!

Voor sommigen is het slechts een kaap, voor de Kammermanns een belangrijke mijlpaal: vanuit Cap Angela in Noord-Tunesië willen Andrea en Mike het Afrikaanse continent ontdekken.

Cap Angela is het meest noordelijke punt van Afrika. Dat weten we niet alleen dankzij Wikipedia. Nee, we hebben op de rotsachtige landtong in Tunesië met onze wind in de neus gestaan. Tijdens de komende maanden zullen we het continent verkennen. De Middellandse Zee oversteken was – zoals al dikwijls op onze “World Tour” – ingewikkelder dan gedacht.

Oorspronkelijk wilden we maximaal een week in Italië doorbrengen, dan met onze Axor de eerste veerboot naar Tunesië nemen en daar de voorgeschreven zevendaagse quarantaine volgen. Maar toen werd gezegd dat die binnenkort zou worden afgeschaft. Daarom hebben wij besloten tot die tijd in Italië te blijven.

Ongeplande uitstapjes naar een van de meest fascinerende steden ter wereld: in Rome bezochten Andrea en Mike het oude Colosseum en vele andere bezienswaardigheden.

Pompeï rode zone, maar vrije sightseeing in Rome.

In de buurt van Salerno ligt het archeologische erfgoed van Pompeï, een geweldige bestemming om een uitstapje naar te doen. Maar in de Italiaanse provincies worden de lockdownregels elke nieuwe week bijgewerkt. En juist op maandag, toen we Pompeï bereikten, werd de regio Campania tot rode zone verklaard. En zo waren alle bezienswaardigheden gesloten.

De regio Latium met de hoofdstad Rome was op dat moment geel ingedeeld:winkels, restaurants en bezienswaardigheden waren dus open. En: van Rome is het niet ver naar Civitavecchia, waar de ferry's naar Tunis – de hoofdstad van Tunesië – vertrekken. Op naar de Eeuwige Stad!

Ontvangen door de Zwitserse Garde.

Drie dagen verkenden we Rome, tot onze voeten er pijn van deden. Het bijna verlaten centrum net voor zonsondergang straalde een speciale sfeer uit. Ook een pizza met uitzicht op het Colosseum lieten we ons smaken. Het hoogtepunt was echter een rondleiding door het Vaticaan, georganiseerd door de kapelaan van de Zwitserse Garde; zijn nummer hadden we gekregen van een vriend van ons, die ooit zelf Gardist was.

Buiten Rome verkenden we de necropolis van Cerveteri uit de vroege ijzertijd. De graven zijn toegankelijk, en vrijwilligers leggen er nog steeds meer open, in totaal zijn het er ongeveer 2000. Tijdens het wandelen door de rijen graven hadden we het gevoel dat we in een Indiana Jones-film terechtgekomen waren.

Twee Zwitsers bij de Zwitserse Garde: De Kammermanns genoten van een speciale rondleiding door het Vaticaan.

Weinig orde, veel vragen.

In Civitavecchia deden we een nieuwe corona-test en zorgden we voor een nieuwe vaccinatie en een geldig gezondheidscertificaat voor Aimée. Verder deden we het nodige om aan voldoende speciale voeding voor onze bejaarde teef en goed gevulde watertanks te geraken. Op een vrijdagavond vertrokken we dan:via Palermo naar Tunis. Op zaterdag om middernacht rolden we van de veerboot.

Aan geen enkele grens hebben we zo'n chaos meegemaakt. Als buitenlanders moesten we naar een huisje waar paspoorten ongeordend landden op het bureau van de hoofdambtenaar. Op een gegeven moment riep men onze namen af en moesten we laten weten hoe lang we in het land wilden blijven, of we met een voertuig reisden en hoeveel geld we bij hadden.

Een harde “uitspraak”.

En toen liep het fout:Hoewel de zevendaagse quarantaine voorbij was, wilde de ambtenaar een hotelreservering zien. Die hadden we natuurlijk niet. Net zo min als vrienden van ons die enkele dagen eerder wel zonder problemen het land waren binnengekomen. We moesten buiten op de fax van het ministerie wachten. Kort voor 5.00 uur 's morgens was ons “vonnis” er:terug naar Italië!Vanwege de ontbrekende reservering. Hoewel we met een camper onderweg zijn.

Een kwartier lang was het een enorme puinhoop:andere afgewezen reizigers vroegen toegang. Ambtenaren wachtten op een commando. De verantwoordelijke van het veer probeerde te onderhandelen voor iedereen. Discussies in het Arabisch, Frans en Italiaans. De douane wilde de werkdag beëindigen, de veerboot wachtte. Uiteindelijk stuurde de hoofdambtenaar ons en acht andere voertuigen terug.

Van Civitavecchia tot Cap Angela:de passage van Italië over de Middellandse Zee naar Tunesië was een uitdaging voor de Kammermanns.

“Gewapend" met documenten en vertrouwen.

Toen we op de veerboot tot stilstand kwamen, waren de trossen al los. Doodmoe vielen we om 6.00 uur in het bed van onze cabine. Na in totaal 60 uur op de veerboot waren we terug in Civitavecchia. We reden naar het strand waar we hadden gekampeerd voor de overtocht en konden nog altijd  niet geloven wat er gebeurd was.

Wat te doen? Aan een landsgrens zouden we het gewoon opnieuw proberen. Maar opnieuw beginnen aan de lange oversteek? In het begin was de motivatie klein. Maar op een gegeven moment zeiden we dat het jammer zou zijn om niet opnieuw te proberen. Dus vier dagen later stonden we weer in de haven. De verantwoordelijke lader herkende ons en vroeg al lachend of we met hem terug zouden rijden. Maar nu waren we “gewapend”: met een heleboel documenten en vertrouwen.

Deze keer ging het sneller na aankomst, na een uur hadden we onze stempels in het paspoort. Maar al te eenvoudig wilden de grensverantwoordelijken het ons niet maken:controle van het voertuig, afstempelen van papieren door telkens drie ambtenaren, naar een post rijden om nieuwe papieren af te geven en in ontvangst te nemen die opnieuw x-maal werden afgestempeld. Dat alles met een ongemakkelijk gevoel in de buik.

Op naar nieuwe horizonten!

Om jullie niet langer in spanning te houden:uiteindelijk hadden we één enkel, afgestempeld papier waarmee we de haven mochten verlaten. Om 4.00 uur 's morgens draaide Mike op de eerste de beste parkeerplaats de contactsleutel van de Axor. De rest was kinderspel: 48 uur zelfisolatie, nog een coronatest. Meteen daarna zetten we koers naar Cap Angela, het meest noordelijke punt van Afrika.

Nu staan we op de landtong – en hebben we net gerealiseerd dat Tunesië het 50eland en Afrika het vijfde continent is dat we met ons eigen voertuig doorkruisen. Wanneer we de beide “4-Xtremes”-trajecten nemen, zijn we ook al in het 29eland en bij continent nummer drie. We zijn benieuwd wat Afrika voor ons in petto heeft!

4-Xtremes – The World Tour.

Een reis zoals geen ander.

Andrea en Mike Kammermann zijn al drie jaar onderweg met hun Axor. "4-Xtremes - The World Tour" is het motto van de reis die de twee Zwitsers medio 2020 zijn begonnen – en die ze delen met de RoadStars-community! Blijf op de hoogte en mis niets van de adembenemende bestemmingen die het avontuurlijke koppel aandoet.

De actuele afleveringen van de serie '4-Xtremes – The World Tour' vindt u hier.

Het verloop van de reis voor de overtocht naar Zuid-Amerika vindt u hier.