4-Xtremes – del 11: Andrea och Mike är on the road igen

Serie: 4-Xtremes – The World Tour

Pigga och glada i Venedig.

Efter ännu en ruttändring fortsätter Kammermanns nu sin ”World Tour”. Här får ni läsa vart det bär av härnäst för de båda äventyrarna – och hur de fortsatta planerna ser ut.

Äntligen bär det av igen: Från hemlandet Schweiz leder nästa del av ”World Tour” till Sydafrika.

I april 2019 träffade vi ett team från RoadStars-redaktionen på Krk för att spela in en video om vår första ”4-Xtremes”-resa som då närmade sig sitt slut. Nu, cirka ett och ett halvt år senare, rapporterar vi återigen från den kroatiska ön. Vi campar just nu på en plats som vi kommer ihåg från den resan. Här vid den fortfarande ganska milda Adriatiska kusten trivs man bra, även om det just nu ösregnar. Men den här avstickaren var definitivt inte planerad.

Men en sak i taget! Senast vi skrev väntade inspektionen av vår Axor hos den schweiziska vägmyndigheten. Hur det gick går snabbt att berätta: helt utan problem. Efter en halvtimme var vår expeditionsmodell officiellt redo för vägarna igen. Nästa inspektion är om två år.

Överraskningsbesök på en speciell födelsedag.

Man kan tycka att det är irriterande att behöva avbryta en världsresa för en halvtimmes besök hos vägmyndigheten. Men det gör vi inte! Det gav oss nämligen möjlighet att göra ett snabbt återbesök i Schweiz för att överraska Mikes mamma på hennes 60-årsdag. Och självklart passade vi även på att träffa flera andra vänner och familjemedlemmar. Några kramar blev det dock inte – kom ihåg: Social Distancing. Men vi kunde ändå njuta av tiden med våra nära och kära.

Dessutom hade Mike planerat att bygga om vattenfiltersystemet för lastbilens boendedel. Vi hade diskuterat detta en hel del och bestämt oss för ett filtreringssystem i fem steg. Utanför Europa hämtar vi i princip alltid vatten från floder eller sjöar och vet aldrig om man kan använda det med gott samvete. Systemet kommer kunna filtrera bort bekämpningsmedel, hormoner och oljor, så det är ett bra köp.

Det tog längre tid att bygga om än vi hade tänkt. Istället för de tio dagar vi hade planerat stannade vi knappt två veckor i Schweiz. Men sådana arbeten är bäst att göra där man kan låna maskiner av vänner och vet var man kan köpa alla delar. Kort sagt: på ”hemmaplan”. Huvudsaken är att allt fungerar innan avfärd!

Promenad genom Venedig: Som första resmål valde Kammermanns en särskilt historisk plats.

Planerna sträcker sig bara till Turkiet.

Vi körde vidare på en fredag – mot del två av vår ”World Tour”! Den ska – grovt förklarat – ta oss genom Turkiet, Iran och Arabiska halvön och vidare mot östra Afrika. Därifrån tänker vi resa vidare längre och längre söderut ända till Godahoppsudden. Vi skriver avsiktligt ”tänker”. För i dessa tider är det ingen som kan garantera att det går som planerat. Därför sträcker sig våra nuvarande planer bara till Turkiet.

Första målet på resan var Venedig. En stad som under ett normalt år knappt går att rädda från alla besökare från hela världen. Men 2020 är inget normalt år. Därför lyckades vi parkera vår Axor mitt i centrum på en parkeringsplats för campingbilar så att vi kunde utforska staden.

Tomma gator i kanalernas stad.

Vi gick en runda före solnedgången och sedan ännu en tidigt nästa morgon. Det var fantastiskt att få ha alla smågator och kanaler nästan helt för oss själva och i lugn och ro få upptäcka alla detaljer som gör Venedig så unikt. Samtidigt lade vi förstås märke till alla stängda butiker och restauranger, vilket gjorde oss tankfulla.

Venedig var platsen där vi var tvungna att bestämma oss för vart vi skulle köra vidare. Eller snarare: kunde. Egentligen hade vi planerat att först upptäcka Italien och sedan resa vidare från stöveln med färja till Grekland. Men sedan fick vi reda på att grekerna hade infört strängare inreseregler igen: För att få grönt ljus behövde man nu ett giltigt skäl (”essential travel”). Risken att vi inte skulle få resa in var för stor. Det hade förstås kunnat vara värre. Vi hade till exempel kunnat bli strandade i södra Italien. Men det försvårade vår fortsatta planering.

Balkan istället för Grekland.

Alltså bestämde vi oss för att resa genom Balkan istället. Eftersom vi ibland skulle behöva lämna EU hade det visserligen kunnat bli problem med att resa in igen. Avgörande blev dock att Italiens grannland Slovenien just nu tillåter en genomresa på upp till tolv timmar och att gränserna till Kroatien var öppna. Dessutom: Skulle resebegränsningarna i EU-landet Grekland vara en längre tid kan vi även ta oss till Turkiet via Serbien och Bulgarien.

På tal om väg: Körningen hit till den kroatiska ön Krk har känts lite underlig. Vi var nästan helt ensamma på en väg som i vanliga fall är starkt trafikerad av turister. Vem vet, vi kanske får uppleva det allt oftare nu. Vi håller er uppdaterade!

4-Xtremes – The World Tour.

En resa som saknar motstycke.

Andrea och Mike Kammermann är på väg med sin Axor under tre år. ”4-Xtremes – The World Tour” är mottot för resan som de två schweizarna gav sig ut på i mitten av 2020 – och som RoadStars-communityn har förmånen att kunna följa! Håll dig uppdaterad så att du inte missar något av de hisnande resmålen som det äventyrliga paret besöker.

Du hittar alla delar av serien ”4-Xtremes – The World Tour” här.

Hur resan förlöpte före överfarten till Sydamerika hittar du här.