Nová hedvábná stezka – začátek v Pekingu

Standardní výbava: cestovní deník

Dlouhá cesta domů.

Dokumenty jsou zde – vyrážíme znovu na západ!

Další den vede cesta z regionu Peking přes provincii Hebei do autonomní oblasti „Vnitřní Mongolsko“.

Od včerejška jsou konečné přípravy v plném proudu: po čtyřech týdnech nadějí a strachů čínské úřady dva dny před plánovaným odjezdem vystavily potřebné dokumenty. Konečně se tedy můžeme vydat na dlouhou cestu domů do Stuttgartu. My, to je náš tým vývojářů nákladních vozidel Mercedes-Benz s posádkou čínských řidičů, která nám poskytne podporu až k hranicím. Nákladní vozidla, jeden tahač návěsů s motorem OM 473, dva s motorem OM 471, splňují nejnovější emisní normu China 5. Pro zajištění kvality prokázala svou spolehlivost tady v Číně během jednoho roku nepřetržitého používání.

První etapa.

Již v noci jsme vyvedli tato tři vozidla z Pekingu – přes den je centrum města pro nákladní vozidla uzavřené. Poslední pobyt před velkou cestou: Zhangjiakou. Zde se nacházela naše základna pro zkušební jízdy a zde se konají poslední kontroly.

Pak přichází velký okamžik: vyrážíme! Přes vinařské regiony provincie Hebei ujíždíme směrem na západ, podél zelených luk a žlutých slunečnicových polí. Naším cílem je Vnitřní Mongolsko, autonomní oblast Čínské lidové republiky. Dorazíme na dálniční odpočívadlo poblíž hlavního města Hohhot. Ostatně název pochází z mongolštiny a znamená „Modré město“.

Dnes jsme ujeli už 511 kilometrů. K večeři máme „národní pokrm“ čínských řidičů nákladních vozidel: instantní nudle.

Chceš se dozvědět více? Klikni zde pro opuštění RoadStars a přesměrování na Google Maps. Mapa na Google Maps

Odpočívadlo v pustině.

Po snídani se znovu vydáváme na cestu do Vnitřního Mongolska. V jednom okamžiku – to už jsou města Baotou a Bayan Nur dávno za námi – dorazíme na dálnici G7. Vede 1500 kilometrů podél mongolské státní hranice přes řídce osídlenou pustinu. Dálnice je skoro prázdná: místní řidiči nákladních vozidel tady šetří peníze za mýtné a posunují se kupředu v koloně na staré, souběžně vedoucí běžné silnici.

Nové motoresty na dálnici většinou ještě nejsou otevřené. Na noc zastaví řidiči kamionu na štěrkovém parkovišti u staré venkovské silnice.
Na odpočívadle se vedle sebe kupí obchůdky, servisy a restaurace.

Doklady, prosím.

Po hodinách na dálnici potřebujeme změnu, a tak sjedeme s Actrosem z dálnice. „Výlet“ ostatně brzy končí. Již na výjezdu nás zastaví policie: cizinci smí do pohraniční oblasti vjet pouze na zvláštní povolení!

Musíme tedy zpět na dálnici. Za pouhou hodinu dosáhneme dalšího kontrolního bodu. Zde nás ale čeká víc než jen příkaz zůstat na dálnici: „Všichni vystoupit!“ Policisté nás doprovodí do kanceláře. Uniformovaní muži s vážnými pohledy, se samopaly přes rameno, kontrolují naše doklady – a okamžitě zjistí vypršelou platnost víza z předchozí cesty. Nervozita v místnosti stoupá, videokamery jsou zapnuty. Naším úkolem je nyní: zůstat v naprostém klidu a stále se usmívat! Konečně se na jiném místě v cestovním pase najde platné vízum. Atmosféra se uvolní – po 20 minutách jsou policisté se vším spokojeni. Teď se dokonce usmívají. Smíme pokračovat.

Všichni si svorně oddechneme a vracíme se na téměř nepoužívanou dálnici. Je tak nová, že většina odpočívadel ještě vůbec není otevřena. Nemáme šanci doplnit zásoby potravin nebo nafty.

Vždy přes pustinu: na mnoha místech je silnice zavátá pískem.

Místo ke spaní za Tresenem.

Cesta za odpočívadlem nás pak vede na starou venkovskou silnici. Úzký pás silnice v široké krajině, bez středního dělicího pruhu, místy zcela pokrytý navátým pískem. Odpočívadlo tvoří 1,5 kilometru dlouhé místo pokryté štěrkem. Po jedné straně se vedle sebe řadí obchůdky, servisy a restaurace. Zastavíme u čerpací stanice. Muž obsluhující čerpací stanici přijímá bankovky a vrací rozměněné peníze a přitom stojí na matraci – jeho „lůžko“ se nachází hned za prodejním pultem.

K večeři se v restauraci podává kuře po čínsku: celé kuře, oškubané, nakrájené na kousky a osmažené.

Ostatně: tak dobře jako tady jsem ještě Mléčnou dráhu neměl možnost vidět. Díky tmě v této pustině člověk všechno vidí neuvěřitelně výrazně. Naše tři hvězdy mají pár hodin přestávku. Zítra se pokračuje dál.