4-Xtremes reloaded: De Kammermanns plannen een nieuw avontuur!

Serie: 4-Xtremes – The World Tour

Drie jaar onderweg – volg het op de voet!

Elf maanden lang waren Andrea en Mike Kammermann met hun Axor op “4-Xtremes”-reis en brachten ze hiervan op RoadStars verslag uit. Nu begint het aftellen naar een nog groter avontuur. Het Zwitserse koppel zal drie jaar lang onderweg zijn en de RoadStars-community weer mee laten genieten! Hier verklappen ze u waar de reis naartoe gaat.

Thuis op wielen: De expeditie-Axor blijft dienst doen als thuis van Mike en Andrea Kammermann.

Zo lang is het nog niet geleden, onze reis van extremen. Ze heeft ons met meer dan 47.000 kilometer naar de koudste bewoonde plaats op aarde in Siberië geleid en in Iran waanzinnige hitte laten ervaren. Zonder alle spannende ontmoetingen in de vele landen te vergeten. Voldoende avontuur voor een heel leven? Neen! Met ons Axor expeditievoertuig trekken we de weg weer op. Ook deze keer willen we de RoadStars-community meenemen en regelmatig verslag uitbrengen!

Toen we in mei terugkwamen van de “4-Xtremes”-reis, waren we van één ding zeker: de truck blijft onze thuis, en op een gegeven moment vertrekken we opnieuw voor een grote reis. Eerst verkenden we Duitsland een beetje, ontmoetten we vrienden die ook een Axor met woonopbouw hebben, en bezochten we de “Truck Grand Prix” op de Nürburgring. In Nederland werd onze woonunit verfraaid bij de fabrikant.

– Andrea en Mike Kammermann

Banden wisselen in Beieren, sightseeing in de Eifel en Heidelberg: De Kammermanns gebruikten de tijd na hun grote 4-Xtremes-reis voor een uitstapje naar Duitsland.

Een beslissende aanzet vanuit Saoedi-Arabië.

Na deze uitstap moesten we nadenken over de toekomst – en over onze inkomsten op korte termijn. Mike vond een tijdelijke baan en ik, Andrea, werkte sindsdien op heel wat evenementen als fotografe. Onze standplaats hadden we toen bij vrienden in de buurt van Zürich. Daar begonnen we ook aan de planning van het volgende avontuur.

De beslissende aanzet kwam eind september: Saoedi-Arabië geeft nu echte toeristenvisa uit. Vanaf dat moment stond vast: Na afloop van Mikes job eind maart vertrekken we! “Nadat we de laatste keer vier extreme plaatsen als bestemming hadden, moeten het nu vier kapen zijn.” Dat idee bekoort ons al lang.

Route van de superlatieven.

De geschatte route: Via Zuidoost-Europa doorkruisen we Turkije en Iran. Met de veerboot gaat het naar Oman en van daaruit trekken we over het Arabische schiereiland tot aan de Jordaanse oever van de Dode Zee. Dan nemen we de veerboot naar Egypte om onze weg te vervolgen langs de Afrikaanse oostkust tot aan Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika.

Van Zuid-Afrika zetten we koers naar Zuid-Amerika. Ons doel daar is het zuidelijkste punt: Kaap Hoorn. Via “omwegen”, zoals de Transamazônica- en de Transoceánica-route, doorkruisen we het Amerikaanse continent tot aan Prudhoe Bay in helemaal in het noorden van Alaska. In Alaska wordt onze Axor opnieuw op een schip geladen, richting Rusland. Van daaruit rijden we via Centraal-Azië naar Europa, om uiteindelijk, vermoedelijk in maart 2023 de Noordkaap in Noorwegen te bereiken.

“We zijn dus heel goed voorbereid en kijken al enorm uit naar ons vertrek!”

– Andrea en Mike Kammermann

Reisplanning aan het meer van Zürich.

Sinds kort leven we op een camping aan het meer van Zürich. Mikes werkplek ligt op slechts tien minuten rijden. Dat geeft ons veel tijd voor onze planning, en er is veel te plannen: de hoogtepunten van de landen opzoeken, visa en een Carnet de Passages aanvragen, de nodige vaccinaties herhalen, een gezondheidscertificaat voor Aimée laten opstellen. We hebben onze motor al verkocht, omdat we hem te weinig gebruikten, en we zullen misschien als alternatief fietsen meenemen.

Ook een paar aanpassingen aan de vrachtwagen zijn aan de orde. In februari krijgt die een nieuwe koetswerkkleur, zodat we met een fris design aan het project kunnen beginnen. In de zomer heeft Mike de opbergruimte al aangepast. En hoewel we niet waanzinnig veel spullen hebben, konden we alles nog eens uitmesten en “downsizen”. We zijn dus goed voorbereid en kijken al enorm uit naar ons vertrek en de mogelijkheid om hier op RoadStars verslag uit te brengen.